Projektledning

  • Alla projekt kan ses som verktyg för att leverera tydliga verksamhets-och affärsmål
  • Projekt är en arbetsform med starkt resultatfokus
  • Projekt är ett uppdrag som utförs av en tillfällig arbetsorganisation för att åstadkomma ett i förväg bestämt resultat
  • Projekt skall ha tydliga mål, tydliga beställare, tillgång till resurser och stöd av organisationen
  • Projekt skall ha en tydlig start och ett tydlig slut
  • För att lyckas med projekt krävs mer än bara en kompetent projektledare
  • Projektledning är ett lagspel

Ledningens ansvar

  • Starta, följa upp och avsluta projektet
  • Säkerställa att projektet är i linje med verksamhetsmålen
  • Tilldela resurser
  • Övervaka och hantera organisationens affärsmöjligheter och risker
  • Ställa krav på projektledaren

Projektledarens ansvar

  • Ansvara för att projektmålet uppnås
  • Leda projektgruppen
  • Delegera arbetsuppgifter
  • Följa upp delegerade arbetsuppgifter
  • Hantera möjligheter och risk inom projektet
  • Rapportering

Projektgruppens ansvar

  • Utföra och genomföra tilldelade delegerade arbetsuppgifter
  • Säkerställa kvalitet
  • Följa rutiner, överenskommelser
  • Föreslå lösningar och förbättringar
  • Kvalitetssäkra
  • Rapportera

Projektets faser

  • Förstudie
  • Planering -plan för genomförande
  • Genomförande
  • Avslut och utvärdering och avveckling
  • Effekthemtagning och avstämning mot effektmålet