Lean
Bakgrund

  • Lean utvecklades efter andra världskriget i Japan.
  • Begreppet Lean tillkom 1990. Tidigare kallades det för TPS (Toyota Production Systems)
  • Lean fokuserar på ständiga förbättringar av processer och metoder med fokus kundnytta.
  • Bilföretaget Toyota var nära konkurs och beslut togs att fokusera på tre områden
  • 1. Bygg bara det som behövs
  • 2. Eliminiera allt som inte skapar nytta
  • 3. Stoppa om något blir fel
  • Lean har tagit steget in i tjänstesektorn, produktutveckling, offentlig förvaltning, vård och omsorg
    Syftet är effektivisering av arbetsmetodik

Lean kan ge resultat i form av

  • ökad kundnöjdhet,
  • kortare ledtider
  • kortare väntetider
  • lägre lagerbindning
  • färre reklamationer
  • hållbar utveckling
  • förbättrad arbetsmiljö
  • förbättrad personalhälsa
  • bättre ekonomiskt resultat
  • stärkt konkurrenskraft

Just-in- time och Kaizen

  • Två av Leans principer är Just-in-time och Kaizen
  • Just in Time bygger på att samtliga flöden ska löpa jämnt i takt med efterfrågan
  • Kaizen betyder kontinuerlig förbättring
  • Målet är att minska slöseri, det vill säga eliminera moment som innebär resursanvändning som inte tillför värde

 

Vad krävs för att lyckas med Lean?

  • Att mål och visioner och värdegrund är tydligt definierade och kommunicerade
  • Att metodiken är anpassat utifrån den specifika verksamheten
  • Att alla i organisationen är delaktiga
  • Att alla förstår hur de ska jobba med metodiken
  • Att det är en långsiktig process som behöver tid
  • Respekt för individen att respektera varandras yrkesroller
  • Förståelse för att man arbetar med något som tillför värde
  • Ansvar, samarbete, lärande, öka kunnandet och prestera bättre
  • Team-work är centralt