Kvalitetsstyrning

  • kvalitetsstyrning består av kvalitetsplanering, kvalitetssäkring och kvalitetsuppföljning
  • kvaliteten fastställs alltid av slutanvändarna och kunden
  • formuleringarna i kravspecifikationen är underordnade förväntningarna
  • det är viktig att kontinuerligt informera alla intressenter om utvecklingen så att alla har samma uppfattning om progression och mål
  • kvalitetsstyrning i agila projekt sker genom täta delleveranser till kund

Kvalitetsplanering

  • kvalitetetskraven är styrd av projektägaren
  • kvalitetsutfallet hör tätt i hop med tillgänglig tid och de resurser som står till förfogande
  • i projekttriangeln nedan speglas förhållandet mellan knappa resurser som kalendertid och resurser kvalitetsutfallet
  • högre kvalitetskrav symboliseras i projekttriangeln av att toppen höjs
  • att detta är en  förenklad förklaring är uppenbart men ger ändå en idé om förhållandena mellan de olika parametrarna
  • tanken är att ökad kalendertid och resurser ska få ökad kvalitet
  • det omvända gäller förstås också, resursbrist och tidsbrist minskar kvalitén

projektriangel